Voyeuristische klassieker van Michael Powell
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
zo 08.09
zo 15.09
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
Voyeuristische klassieker van Michael Powell
Koop tickets v.a. € 8,00
zo 08.09
zo 15.09
In Peeping Tom zien we de verlegen en ogenschijnlijk zachtaardige fotograaf en aspirant filmmaker Mark die een documentaire probeert te maken over angst. Mark heeft hier echter een behoorlijk onorthodoxe methode voor: hij vermoordt de vrouwen die hij filmt met een dodelijk statief en legt hiermee hun laatste blik vast.
Na jarenlange en succesvolle samenwerking met Emeric Pressburger, maakte Michael Powell de film Peeping Tom. Een sterk, maar pervers verhaal over een psychopatische moordenaar die zijn slachtoffers op het moment van hun dood fotografeert. Het politie-onderzoek legt Powell, geheel dwangmatig, ook vast op de gevoelige laag.
Bij verschijning in 1960 werd de film dan ook neergesabeld en na 5 dagen uit de roulatie gehaald. Wat het tragisch einde betekende van Michael Powells roemvolle loopbaan als regisseur. Ook de carrière van hoofdrolspeler Karlheinz Böhm kreeg een gevoelige knauw. Pas in de jaren tachtig werd Powells reputatie in ere hersteld, vooral door toedoen van Martin Scorsese en Francis Ford Coppola.
Na jarenlange en succesvolle samenwerking met Emeric Pressburger, maakte Powell de film Peeping Tom, waarmee hij genadeloos uit de gratie raakte. Zijn portret van een getroebleerde camera-assistent die vrouwen verleidt en filmt op het moment dat hij ze vermoordt, werd bij verschijning als een van de eerste films die het perspectief van de moordenaar centraal zetten door critici neergesabeld als ‘ziek’ en ‘onverantwoordelijk’.
Het werd een schandaal, en de film werd in Engeland na 5 dagen uit de roulatie gehaald. Het is een reactie die inmiddels illustreert hoe effectief de kritiek is die de film op haar eigen medium uit, maar het betekende een tragisch einde van Michael Powells roemvolle loopbaan als regisseur.
Begin jaren tachtig werd Peeping Tom -vooral door toedoen van Martin Scorsese- herontdekt. Scorsese vierde de film als ‘de beste film over filmmaken ooit gemaakt’ en noemde het ‘een schok, een ten diepste verontrustende ervaring’.
In de loop van tijd is de film gaan gelden als een ingenieuze verhandeling over voyeurisme en de macht van de camera. Filmcriticus Roger Ebert verklaarde de verontwaardiging van de pers met het feit dat de film suggereert dat we als publiek nooit slechts zien, maar we altijd kijken. Peeping Tom maakt volgens Ebert de kijker medeplichtig: ‘We are forced to acknowledge that we watch, horrified but fascinated […] it didn’t allow the audience to lurk anonymously in the dark, but implicated us in the voyeurism of the title character.’
Michael Powell
Anna Massey, Karlheinz Böhm, Moira Shearer
Verenigd Koninkrijk
1u 41m
Engels
Nederlands
Drama, Filmklassiekers,
Michael Powell
Anna Massey, Karlheinz Böhm, Moira Shearer
Verenigd Koninkrijk
1u 41m
2024
Engels
Nederlands
Drama, Filmklassiekers
Peeping Tom gaat gelijktijdig in release met de documentaire Made in England: The Films of Powell and Pressburger (uitgebracht door Cinéart) en in het kader van een breed en veelzijdig retrospectief van het gelauwerde makersduo Michael Powell en Emeric Pressburger (The Red Shoes, Black Narcissus) in Eye Filmmuseum.