Klik op één van de tijden en koop je tickets:
ma 31.03
Gratis voor studenten (WO, HBO, MBO), scholieren en Radboud Reflectsabonnees.
€ 6,00 voor medewerkers van de Radboud Universiteit en Radboudumc en Alumni Benefit Card-houders
€ 8,50 voor anderen
Sponsoren van ACN kunnen zich voor 30 maart 2025 aanmelden via [email protected].
Betaling gaat via iDeal. Mocht dit een probleem zijn, laat het ons weten: [email protected]
ma 31.03
Dit programma wordt georganiseerd door Radboud Reflects. Klik hier voor een overzicht van alle lezingen.
Dit programma wordt georganiseerd door Radboud Reflects. Klik hier voor een overzicht van alle lezingen.
Kinderen spelen steeds minder buiten. Ze zitten vooral binnen aan een scherm gekluisterd. Je hoort ze zelf niet klagen, maar volwassenen maken zich zorgen, want buiten spelen is gezond en belangrijk voor de ontwikkeling. Hoe richt je de stad in om buiten spelen te stimuleren? Moet dat met ‘voorbedachte’ speelruimtes of is er een andere manier van denken nodig? En krijgt buitenspelen wel genoeg prioriteit in onze maatschappij? Kom luisteren naar pedagoog Saskia van Schaik en ontwerper Elger Blitz en praat mee over de speelvriendelijke stad.
Het leven van stadskinderen speelt zich steeds meer binnen af. In de stad is het druk, speelruimte is schaars en autoverkeer belemmert de veiligheid op straat. Ook smartphones, tablets en spelcomputers houden kinderen aan huis gekluisterd. Het gevolg: kinderen spelen minder buiten. En de speelplekken die kinderen naar buiten moeten lokken? Vaak bestaan die uit een verzameling goed doordachte toestellen met weinig risico’s, die niets overlaten aan de creativiteit van het kind. Plekken waar ouders vanaf een picknickbankje hun kinderen in de gaten kunnen houden, op enkele minuten van huis.
Voor wie richten we die speelplekken in? Voor ouders of voor de kinderen zelf? Is spelen in de stad niet veel te saai geworden voor kinderen? Onderzoekers pleiten voor meer risico’s tijdens het spelen en voor minder ‘uitgedachte’ buitenruimtes en speelplekken. Wat is de beste oplossing? En dan niet alleen voor de de vierjarige, maar ook voor de twaalfjarige en alles daartussenin en daarboven? Worden al deze kinderen wel genoeg gezien en gehoord bij het inrichten van stedelijke buitenruimtes?
1u 30m
Debat,
1u 30m
Debat
Kinderen hebben het recht op goed onderwijs. Hoe past buiten spelen daarin? Onze maatschappij legt veel nadruk op denken en begrijpen, op goede leerprestaties, maar weinig op de ontwikkeling van onze zintuigen en motoriek. Moeten we spelen, bouwen, ontdekken en zelfs risico’s nemen daarom meer gaan erkennen als een deel van goed onderwijs? En moeten scholen dus meer ruimte inbouwen voor buitenactiviteiten?
Kom luisteren naar pedagoog Saskia van Schaik en ontwerper Elger Blitz en praat mee over het belang van een speelvriendelijke stad. Na hun lezingen gaan zij in gesprek over de ideale buitenruimte voor kinderen én hun ouders en de vraag of wij het belang van goede speelruimtes in de stad wel voldoende inzien.