Van 14 t/m 24 november vindt het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) weer plaats; een selectie van 300 van de beste en mooiste documentaires van grote namen tot jonge filmmakers die reflecteren op de belangrijke vragen van deze tijd. Onze filmprogrammeur heeft de zeven beste en mooiste documentaires geselecteerd die je niet mag missen. Maak je zondag vrij en duik in de wereld van de documentaire.
In Weesp wordt een nieuwe opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne geopend. In de optocht van huisraad, koffers, personeel en verse bewoners lopen ook documentairemakers Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster mee.
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt.
Als Lidija Zelović op haar 22ste de oorlog in Bosnië-Herzegovina ontvlucht, weet ze nog niet dat ze daarmee ‘vluchteling’ wordt. En dat haar leven daarmee gekenmerkt wordt door pendelen tussen haar geboorteplaats en Amsterdam, tussen vroeger en nu, tussen Lidija zijn en als vreemdeling gezien worden.
Scherp en rijkelijk gedetailleerd ontrafelt regisseur Johan Grimonprez de dekolonisatie van Congo, waarbij hij de moord op Lumumba in 1961 en de betrokkenheid van Belgische en Amerikaanse overheden blootlegt. Door jazzmuziek te verweven met politieke intriges schetst hij een krachtig beeld van kolonialisme, racisme en de voortdurende strijd om Congolese grondstoffen
De leerlingen op de Weense school waar Ilkay Idiskut lesgeeft komen uit de meest uiteenlopende landen. Elk kind brengt die culturele bagage mee de klas in. Dat horen we, bijvoorbeeld wanneer een jongetje vertelt dat het niet de bedoeling is dat meisjes bikini’s dragen. Van trauma’s die kinderen meedragen ontdekken we flarden, door een verontrustende tekening of door een vraag over gewelddadige kinderontvoering.
Leni Riefenstahl (1902-2003) is veruit de bekendste regisseur die in opdracht van de nazi’s werkte. Haar voortdurende roem dankt ze aan nog altijd invloedrijke propagandadocumentaires als Triumph des Willens en Olympia. Meer dan in eerdere films over haar wordt duidelijk hoezeer Riefenstahl – zich wentelend in zelfingenomen slachtofferschap – in een gunstig licht gezien wilde worden.
De jonge Palestijnse activist Basel Adra woont in Masafer Yatta, een eeuwenoud netwerk van bedoeïenendorpjes op de Westelijke Jordaanoever. Zijn gemeenschap is het doelwit van een agressieve Israëlische uitzettingscampagne, zogezegd om plaats te maken voor een militaire basis. Overdag leggen bulldozers dorpen plat, ’s nachts bouwen wanhopige inwoners hun huizen weer op.