Brakema Producties | Matzer Producties
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
Brakema Producties | Matzer Producties
In een tijd waarin de wereld soms in brand lijkt te staan, gingen schrijver Jibbe Willems en regisseur Liliane Brakema op zoek naar een nieuwe, hoopvolle wereld. In Blue Hour creëren zij door middel van tekst, muziek, dans en ingeleefd spel van meervoudig Theo d’Or genomineerde actrice Alejandra Theus een opening naar een nieuwe toekomst.
Solo voor actrice Alejandra Theus
Na het succes van Agatha werken MATZER Theaterproducties en Liliane Brakema opnieuw samen. Blue hour wordt gespeeld door de Vlaams-Colombiaanse actrice Alejandra Theus, bekend van voorstellingen als Britannicus (ITA) en meerdere producties van Theater Artemis. Brakema’s expressieve werk kenmerkt zich door het gebruik van beweging om het verhaal te ondersteunen. Alejandra Theus geeft in deze voorstelling met haar lichaam een extra dimensie aan de poëtische tekst van De Auteursprijs winnende Jibbe Willems.
Verhaallijn
Blue Hour neemt je mee op de mentale en fysieke reis van een jonge moeder en haar pasgeboren dochter. Zij dragen de bagage van hun verleden, het heden en de toekomst met zich mee. Om te overleven moet ze grote keuzes maken. Tussen verharden en kwetsbaar zijn. Tussen denken en voelen. Tussen zichzelf en anderen. Tussen wat we ooit kenden en nieuw onbekend terrein. Is wat ooit van waarde was nog bruikbaar in de toekomst? Krachtig en hoopvol leert zij op haar reis anders kijken en ook vertrouwen te hebben in de schaduwkanten van zichzelf.
Blue Hour is een ontdekkingsreis naar wat er in ons leeft dat we kunnen gebruiken om een nieuwe toekomst vorm te geven. En zoals bij elke nieuwe start, is de toekomst niet in hapklare blokjes uitgelegd, maar wacht er wel een betere wereld achter de blauwe horizon.
Met nagesprek
Bij deze voorstelling is een nagesprek inbegrepen. Direct na de voorstelling is er de mogelijkheid om, onder leiding van een gespreksleider van MATZER, samen met de mede-bezoekers de thema’s van de voorstelling te verkennen en uit te diepen.
Tekst: Jibbe Willems / Regie: Liliane Brakema / Spel: Alejandra Theus
Theater,
Tekst: Jibbe Willems / Regie: Liliane Brakema / Spel: Alejandra Theus
Theater
Voelen, daar gaat het regisseur Liliane Brakema om. Niet altijd maar in je kop zitten, maar ál je zintuigen en je lijf gebruiken. “Theater is bij uitstek de plek waar we met elkaar rust en ruimte maken om te voelen wat er nog meer in ons leeft. Samen, als makers en als publiek.” In de voorstelling Blue Hour betekent dat: een uitnodiging om ons een betere wereld voor te stellen.
“Er waren een paar verschillende aanleidingen voor het maken van deze voorstelling. Een ervan was het boek The Road (Cormac McCarthy, red.), waarin een man met zijn kind door een verwoeste wereld reist. Dat wordt alleen nogal snel een duister verhaal, dus daar laat ik letterlijk een ander – blauw – licht over schijnen.”
Interview: Danielle Linders
“Blue Hour gaat over een wereld die in transitie van oud naar nieuw is. Deze nieuwe, grote wereld kan soms overweldigend voelen voor een individu. Met mijn composities speel ik hiermee. Dit wil ik het publiek laten ervaren door middel van muziek. Je zult dus groots opgezette muziek horen in sommige scènes, met daartegenover het kleine, kloppende hart aan de binnenkant. Op deze manier hoop ik het publiek te helpen het verhaal een diepere betekenis te geven.”
Melodieën uit belevenissen
“Het creatief proces ziet er elke keer anders uit. Ik kan beginnen met een melodie of tekst, of het liedje kan ontstaan uit een foto, een locatie, of zelfs een kleur. Tijdens één van de samenwerking met Madeleine Matzer kreeg ik een keer de uitdaging een liedje te schrijven voor meerdere instrumenten die over het algemeen moeilijk te combineren zijn. Ik vind dat soort opdrachten geweldig.” Madeleine Matzer is artistiek leidster bij MATZER Theaterproducties. Helge heeft vaak met haar samengewerkt, en hecht veel waarde aan de projecten die ze samen hebben gerealiseerd. “Een beperking zoals een lastige instrumentele combinatie dwingt je om op een heel andere manier na te denken. Ik hou van dat soort cadeautjes.”
“Ik hou heel erg van beperkingen.”
Samenwerking in het creatieve proces
In de nieuwste voorstelling Blue Hour steekt Helge ook creatief de handen uit de mouwen. “Ik probeer mijn figuurlijke voelsprieten maximaal in te zetten om aan te voelen wat de mensen om me heen willen. Tijdens de repetities heb ik mijn laptop openstaan waarop ik noteer waar de regisseuse, actrice, of zelfs bewegingscoach Maria Ribas muzikaal naar verlangen. Aan het eind van de repetitie ga ik dan naar de studio om hun wensen te verwerken in de muziek. Het maakproces is net zo belangrijk als het resultaat en ik vind het prachtig om daar deel van uit te maken. Op dit moment zijn we met z’n allen gefocust op dat proces, dus ik denk nog niet aan het eindproduct. Voor de première zijn we vaak nog druk met zoeken, maar dat hoort bij het vak. En ook dat maakt het werk zo leuk.”
“Misschien komt niet al mijn muziek in de voorstelling, maar dan is het wel onderdeel geweest van het proces.”
Interview: Mylène van Leeuwen