Via Rudolphi Producties
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
Via Rudolphi Producties
Via Rudolphi Producties
Het Debuut is voor veel beginnende makers van onschatbare waarde gebleken: veel van hen groeiden uit tot gevestigde namen, zoals Rundfunk, George Tobal, URLAND, Caro Derkx en La Isla Bonita. Dus ook voor de avontuurlijk ingestelde theaterliefhebber is dit een avond om niet te missen: hier kun je als een van de eersten de makers van de toekomst zien, pioniers waar je ongetwijfeld later nog veel van gaat horen. Via Rudolphi Producties struint ook dit jaar weer de festivals en afstudeervoorstellingen af om jong talent te scouten en presenteert tijdens Het Debuut de drie opvallendste producties van 2024.
Lotte Veronica Laurens
MUURVAST
Pauze
Annabel Koele
MAGNITUDE
NB in deze voorstelling wordt Engels gesproken
Lizzy van Vleuten
V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften
De duur van de voorstelling is 120 minuten incl. pauze.
Tijdens afstudeerpresentaties en theaterfestivals in het voorjaar worden de debutanten gescout. Welke voorstellingen je gaat zien, blijft nog even een verrassing. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, Caro Derkx, La Isla Bonita, Tarik Moree en Tim Olivier Somer, Myrte Siebinga, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel.
concept: Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen | artistiek coach: Peer van den Berg, George Tobal | productie: Tessa Scholten | tourmanagement: Tessa Scholten, Floor Niewenweg (stage) | techniek: Jeroen Duijvendak, Roy van Zon, Dúlio Duarte | organisatie: Via Rudolphi | fotografie & video: Melvin Simons | grafische vormgeving: Perla van Kessel, Roel van de Ven | met dank aan: Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra (theatermaker), Floor Nicolas (De Kleine Komedie) Frank Noorland (Likeminds), George Tobal (theatermaker), Just van Bommel (theatermaker), Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Peer van den Berg (theatermaker) en Sanne Boersma (Likeminds)
Theater,
concept: Marie-Anne Rudolphi, Maarten van der Cammen | artistiek coach: Peer van den Berg, George Tobal | productie: Tessa Scholten | tourmanagement: Tessa Scholten, Floor Niewenweg (stage) | techniek: Jeroen Duijvendak, Roy van Zon, Dúlio Duarte | organisatie: Via Rudolphi | fotografie & video: Melvin Simons | grafische vormgeving: Perla van Kessel, Roel van de Ven | met dank aan: Maarten van der Cammen, Bodil de la Parra (theatermaker), Floor Nicolas (De Kleine Komedie) Frank Noorland (Likeminds), George Tobal (theatermaker), Just van Bommel (theatermaker), Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Peer van den Berg (theatermaker) en Sanne Boersma (Likeminds)
Theater
In een lege ruimte ligt een vrouw met een gitaar en laptop. Ze speelt wat. Dan komt ze langzaam in beweging. Met een constant transformerend lichaam neemt zij ons mee door de ruimte. Vanuit een nieuwe blik op haar positie in het patriarchaat en de betekenis van vrijheid onderzoekt zij haar ware volume. Hoeveel ruimte kan je, als vrouw, innemen?
Laat je meevoeren in een surrealistisch universum waarin het vrouwelijk lichaam, tijd en ruimte vervloeit. MAGNITUDE is een fascinerende muzikale en fysieke solovoorstelling waarin wordt gespeeld met realiteit en beeldvorming. Een voorstelling gemaakt vanuit mime en moderne dans.
Annabel Koele (1996) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, de mime opleiding. Daarvoor heeft ze dans gestudeerd aan Codarts. Door het samenbrengen van deze twee disciplines creëert ze fysiek werk dat schakelt tussen lichamelijke sculpturen en dansvoorstellingen, voorstellingen waarin ze tijd en realiteit uitdaagt
Concept & spel: Annabel Koele
Artistiek advies: Fleur van den Berg
Lichtontwerp: Marcel Slagter
Muziek referentie: ‘We Are’ door India.Airie
Met dank aan: Academie voor Theater en Dans, Fabián Santarciel de la Quintana, Timon Persoon, Tim van Dongen
NB: In deze voorstelling wordt Engels gesproken.
Een vrouw achter een bureau, met duizend post-its en een loopstation, neemt je mee in haar up-tempo gedachtestroom. Door middel van productiviteitsgadgets en haar verzameling notitieboekjes, probeert zij rust te krijgen. Ondanks haar gierende brein. Of juist dankzij.
“Uiteindelijk zijn we allemaal mensen in paniek.
Ik, maar jij ook.
Ik ben dan liever een mens in paniek én productief,
dan gewoon een mens in paniek.”
Dit vrolijk-melancholische muziektheater belichaamt het verlangen naar volwassenheid, die maar niet snel genoeg komt. Een ode aan het doorploeterden, tegen beter weten in. En aan de Stabilo Pointball (want die schrijft het lekkerst van allemaal).
Lizzy van Vleuten (2002) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans, op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Lizzy’s werk circuleert altijd rondom de poging te verbinden: met elkaar en met onszelf. Stuntelend en hoopvol. En altijd een beetje absurd. Of existentialistisch.
Concept, tekst, muziek & spel: Lizzy van Vleuten
Begeleiding & eindregie: Thomas Spijkerman
Met dank aan: Yvette Fijen, Jeroen de Beer, Mechtild van den Hombergh, Daan Put, Beer Crolla, Stijn Schootstra en Ellen Goemans
Twee vrouwen zitten vast in een muur. Samen proberen ze zich een avond waar alles mis ging te herinneren. De een begint in hoog tempo verhalen op te rakelen, uit angst voor de herinnering. De ander luistert, maar had niet echt dezelfde ervaring. Tot de waarheid pijnlijk duidelijk wordt.
In Muurvast onderzoekt Lotte hoe mensen zich gedragen in een ruimte waarvan ze weten en voelen dat ze er niet thuishoren. De grote paniek die je kan voelen in alledaagse, sociale situaties en wat daar allemaal fout kan gaan. Dat dat dan gebeurt en dat iedereen je dat ook nog kwalijk neemt. Een voorstelling gemaakt met een fascinatie voor het absurdisme van theaterschrijver Samuel Beckett.
Lotte Veronica Laurens (2000) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, de acteursopleiding. Ze houdt van absurdisme en poogt ‘het emotionele’ communicatief te maken in werk dat het publiek gunt om zelf te blijven associëren en fantaseren. Voor Lotte is het zoeken naar een antwoord, boven het beantwoorden, het mooiste aan theater maken.
Concept & tekst: Lotte Veronica Laurens
Spel: Paulien Foest en Lotte Veronica Laurens
Decor: Lotte Veronica Laurens
Eindregie: Just van Bommel
Dramaturgie: Han van Wieringen
Met dank aan: Quirine Racké & Helena Muskens, Ine Roeder, Toneelacademie Maastricht
Via Rudolphi Producties produceert sinds 2011/2012 jaarlijks Het Debuut. Via Rudolphi Producties is een theaterhuis dat werkt met autonome spelende makers. Van net afgestuurde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld hebben gezien. Makers met een missie: ze vertellen eigen verhalen die nog niet genoeg verteld worden en pogen daarop een nieuw licht te laten schijnen. Onze voorstellingen zijn herkenbaar, aansprekend, prikkelend, emanciperend, confronterend, soms ongemakkelijk, quasi realistisch, met een beetje tragiek en veel humor.
“Het Debuut [..] Een bijzonder, jaarlijks initiatief, dat niet genoeg geprezen kan worden en eigenlijk meer navolging verdient.” -NRC in 2023
“Het concept staat garant voor ongepolijste theaterpareltjes van prille makers die je vaak later in het reguliere circuit weer tegenkomt.” -NRC in 2023
Deze voorstelling is onderdeel van de Strippenkaart – Nieuwe makers. Laat je verrassen door het nieuwste werk van piepjonge makers met uitzonderlijk talent en bezoek vijf voorstellingen in seizoen 2024-2025 met korting. Je kunt zelf vijf voorstellingen kiezen uit een lijst van geselecteerde voorstellingen.