Deze liefdeswals geldt nog steeds als een onovertroffen portret van ingehouden, gepassioneerde sensualiteit
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
zo 18.05
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
Deze liefdeswals geldt nog steeds als een onovertroffen portret van ingehouden, gepassioneerde sensualiteit
zo 18.05
Deze liefdeswals geldt nog steeds als een onovertroffen portret van ingehouden, gepassioneerde sensualiteit
Eenmalige vertoning van In the Mood For Love (2000), ter ere van ons 25-jarig jubileum. Dit is de keuzefilm van groot filmliefhebber, -kenner en -docent Constant Hoogenbosch. Met inleiding door Constant Hoogenbosch zelf.
Deze liefdeswals geldt nog steeds als een onovertroffen portret van ingehouden, gepassioneerde sensualiteit. De fotografie van Wong Kar Wai’s favoriete cameraman Christopher Doyle, het spel en de muziek laten je in een ritmisch vloeiend geheel getuige worden van diepe, onuitsprekelijke gevoelens. De onzichtbare dans wordt uitgevoerd door meneer Chow (Tony Leung) en mevrouw Chan (Maggie Cheung), toevallig elkaars buren in een appartementengebouw in het Hongkong van 1962.
Hun echtgenoten blijken een affaire te hebben, de twee vinden excuses om elkaar te troosten, de liefde fakkelt omhoog maar de gevoelens die daarbij horen worden in het gareel gehouden. In the Mood for Love was in Cannes onderdeel van de Gouden Palm-competitie, kreeg een speciale prijs voor cinematografie en montage en Tony Leung won de Best Actor Award. De stijlvolle aankleding, het smetteloze voorkomen van Tony Leung en de schoonheid van Maggie Cheung, die beiden zeer sterk acteren, maakten de film tot een monument van esthetisch genot. Dat geldt ook voor de soundtrack, waarop crooner Nat King Cole te horen is.
Wong Kar Wai
Maggie Cheung, Ping Lam Siu, Tony Leung Chiu Wai
Hong Kong
1u 38m
Kantonees
Nederlands
Drama, Filmklassiekers, Filmspecial,
Wong Kar Wai
Maggie Cheung, Ping Lam Siu, Tony Leung Chiu Wai
Hong Kong
1u 38m
2000
Kantonees
Nederlands
Drama, Filmklassiekers, Filmspecial
In het prachtig vormgegeven In the Mood for Love creëert Wong Kar Wai het Hong Kong van de jaren 60 op zowel nostalgische als contemporaine wijze. De jaren 60 staan voor de kindertijd van de regisseur, die zelf op 5-jarige leeftijd verhuisde van Shanghai naar Hong Kong. Door de welhaast dromerige lens van cameraman Christopher Doyle en het werk van production designer William Chang, presenteert Wong Kar Wai op elegante wijze een stedelijke setting, badend in neon, maar ook verzadigde kleuren, slow motion en subtiele effecten die een krachtige sfeer en stemming van romantiek en nostalgie oproepen.
Tony Leung en Maggie Cheung geven tegen deze rijke achtergrond gestalte aan een man en vrouw die beide kampen met een slecht huwelijk en vooral ook eenzaam zijn. Ze vinden elkaar in gedeelde smart op golven van melancholie zonder dat het zoet wordt, ondersteund door een smaakvolle score van componist Shigeru Umebayashi.
Wong Kar Wai werkt graag buiten een traditionele narratieve structuur. Hij benadrukt vragen en momenten, die mensen bezig houden en direct of indirect gelinkt zijn aan de geschiedenis en hun persoonlijke beleving. Het lijkt soms fragmentarisch, asymmetrisch en onsamenhangend zonder lineair narratief, maar voor Wong Kar Wai is sfeer en impressie belangrijker dan het narratief.
Voor In The Mood For Love trok Wong Kar Wai alles uit de kast en de montage van de film was pas klaar op de ochtend dat de film in Cannes in première ging. Wong Kar Wai was tevreden. De wereldpers overigens ook en In The Mood For Love wordt nog steeds geprezen om zijn finesse, elegantie, prachtige sfeerbeeld, de visuele perfectie en het verhaal rond strikte mores, waarden, normen en diepe gevoelens van eenzaamheid en liefde.