Julian Hetzel en Ntando Cele
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
za 30.11
zo 01.12
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
Julian Hetzel en Ntando Cele
Koop tickets v.a. € 10,50
za 30.11
zo 01.12
Kunstinstallatie Tear Farm
In het kader van deze voorstelling openen Hetzel en Cele de ‘Tear Farm’. Op zaterdag 30 november, voor en na de voorstelling, worden tranen geoogst en verzameld. Word ook een ‘Volun-tear’ en huil voor de kunst: elke traan draagt bij aan een vloeibare kunstinstallatie in de township Langa (Kaapstad, Zuid-Afrika).
Julian Hetzel en Ntando Cele
Kunstinstallatie Tear Farm
In het kader van deze voorstelling openen Hetzel en Cele de ‘Tear Farm’. Op zaterdag 30 november, voor en na de voorstelling, worden tranen geoogst en verzameld. Word ook een ‘Volun-tear’ en huil voor de kunst: elke traan draagt bij aan een vloeibare kunstinstallatie in de township Langa (Kaapstad, Zuid-Afrika).
Julian Hetzel en Ntando Cele bundelen hun krachten om de grenzen van empathie te verkennen – het vermogen om je in te leven in wat een ander voelt en ervaart. Wat als empathie de bestaande machtsstructuren niet opheft of verandert, maar juist bestaande privileges versterkt? SPAfrica legt de problematische werking en het verborgen racisme van empathie bloot.
Tijdens het Nederlands Theater Festival 2024 ging de prijs voor de meest indrukwekkende regie naar Julian Hetzel en Ntando Cele voor SPAfrica
Ntando Cele is genomineerd voor de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol.
SPAfrica introduceert een tweeledig gebaar waarbij ‘vloeibare empathie’ wordt onttrokken. Het project bouwt voort op de transactie van hulpbronnen tussen Europa en Afrika – water voor tranen en tranen voor water. Enerzijds wordt drinkwater uit de Sub-Sahara geïmporteerd in Europa: SPAfrica – ’s werelds eerste empathiedrank. Anderzijds worden tranen gewonnen in het hart van Europa en overgebracht naar de oorsprong van het water in Afrika. Het project combineert de exploitatie van natuurlijke en emotionele hulpbronnen om de neoliberale strategieën bloot te leggen in de zoektocht naar alternatieve grondstoffen.
Met deze nieuwe voorstelling bevragen Hetzel en Cele hoe immateriële goederen zoals identiteit en culturele achtergrond een rol spelen binnen onze kapitalistische maatschappij. In de internationale kunstwereld zijn de culturele achtergrond en identiteit van de makers waardevolle assets geworden. Is trauma het nieuwe goud van de kunsten?
concept: Julian Hetzel and Ntando Cele | regie: Julian Hetzel | performance: Ntando Cele | dramaturgie: Miguel Angel Melgares | artistiek adviseur: Sodja Lotker, Khanyisile Mbongwa | muziek en compositie: Frank Wienk | lichtontwerp: Nico de Rooij | technische coördinatie: Vincent Beune, Aengus Havinga | technici: Tom Doeven, Simon Kelaita, Bea Verbeek, Wout Jansen | technische oplossingen: Merijn Versnel, Guido Bevers | productie coördinatie: Marieke van den Bosch | productie Kaapstad: Lungile Mbongwa | galeriehouder Kaapstad: Mpilo Ngcukana | poroductie-assistent: Jana Riese | assistent kostuumontwerper: Merel van Erpers Roijaards | masker kunstenaar: Carly Heathcote | make-up: Julia Markow | rekwisieten: Saskia Hartog | video documentatie: Reynold Reynolds, Bongeka Ngcobo | fotografie: Alexandra Masmanidi, Anouk Maupu
Theater,
concept: Julian Hetzel and Ntando Cele | regie: Julian Hetzel | performance: Ntando Cele | dramaturgie: Miguel Angel Melgares | artistiek adviseur: Sodja Lotker, Khanyisile Mbongwa | muziek en compositie: Frank Wienk | lichtontwerp: Nico de Rooij | technische coördinatie: Vincent Beune, Aengus Havinga | technici: Tom Doeven, Simon Kelaita, Bea Verbeek, Wout Jansen | technische oplossingen: Merijn Versnel, Guido Bevers | productie coördinatie: Marieke van den Bosch | productie Kaapstad: Lungile Mbongwa | galeriehouder Kaapstad: Mpilo Ngcukana | poroductie-assistent: Jana Riese | assistent kostuumontwerper: Merel van Erpers Roijaards | masker kunstenaar: Carly Heathcote | make-up: Julia Markow | rekwisieten: Saskia Hartog | video documentatie: Reynold Reynolds, Bongeka Ngcobo | fotografie: Alexandra Masmanidi, Anouk Maupu
Theater
“Het is een voorstelling die je in eerste instantie op het verkeerde been zet, hij is ontregelend en laat je tot op het bot voelen hoe racisme werkt. De koloniale verhoudingen zijn nog steeds springlevend, die hebben we nog niet achtergelaten. Hij houdt de witte mens een confronterend en enorm heftige spiegel. Dit voel je tot in je ziel. En tegelijkertijd is hij als vorm en spelen fantastisch, het acteren is weergaloos!”
Tijdens het Nederlands Theater Festival 2024 ging de prijs voor de meest indrukwekkende regie naar Julian Hetzel en Ntando Cele voor SPAfrica. “Een voorstelling waarin iedere theaterdiscipline afzonderlijk grote indruk maakt.”
Ntando Cele is door het Nederlands Theater Festival en de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) genomineerd voor de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol.
Uit het juryrapport: “Ntando Cele’s performance is een meesterlijke acteerprestatie, waarin ze zowel kracht als kwetsbaarheid weet te combineren. Haar vertolking in SPAfrica is doordrenkt van een opvallende authenticiteit. Ze slaagt erin om het publiek mee te voeren op een reis door complexe thema’s en persoonlijke strijd, waarbij ze elke nuance en laag van haar personage tot leven brengt.”
Julian Hetzel werkt als performancemaker, muzikant en beeldend kunstenaar. Hij ontwikkelt werken op het snijvlak van theater, muziek en media met een politieke dimensie en een documentaire insteek. Hij is artistiek directeur van Studio Julian Hetzel, een Utrechtse organisatie die zijn artistieke werk realiseert en produceert. Hetzels creaties worden internationaal geproduceerd. Zijn werk is in meer dan twintig landen over de hele wereld gepresenteerd. In 2017 ontving Hetzel de VSCD-Mimeprijs voor The Automated Sniper (van Frascati producties en Ism & Heit). In 2019 maakte All Inclusive (van CAMPO en Ism & heit) deel uit van de officiële selectie van het Nederlands Theaterfestival. SELF van Julian Hetzel was de nationale inzending van Nederland op de Praagse Quadrennial 2019. In augustus 2019 presenteerde Hetzel drie werken op de Biënnale del Teatro van Venetië. Julian Hetzel is geassocieerd kunstenaar bij Kunstencentrum CAMPO Gent (BE). Sinds 2021 ontvangt Studio Julian Hetzel structurele financiering van Fonds Podiumkunsten (FPK) en de gemeente Utrecht.
Ntando Cele is geboren in Zuid-Afrika en woont in Bern, Zwitserland. Ze studeerde acteren in
Durban en volgde ook DasArts in Amsterdam. Haar werk heft de grenzen op tussen
fysiek theater, video-installatie, concert en performance. Ze combineert muziek, tekst en
video om haar eigen identiteit op het podium te herscheppen
In het kader van de voorstelling SPAfrica openen Studio Julian Hetzel en Ntando Cele de ‘Tear Farm’. Op zaterdag 30 november , voor en na de voorstelling van SPAfrica, worden tranen geoogst en verzameld. Wordt ook een ‘Volun-tear’ en huil voor de kunst: elke traan draagt bij aan een vloeibare kunstinstallatie in de township Langa (Kaapstad, Zuid-Afrika).
De kunstinstallatie is een symbolische uitwisseling van hulpbronnen en vloeistoffen. Het roept vragen op over empathie, koloniale herstel en schuld.
Elke Volun-tear ontvangt een fles SPAfrica – ’s werelds eerste empathiedrank – in ruil voor hun tranen.
Door water en tranen als conflictmateriaal te nemen, onderzoekt SPAfrica de exploitatie van natuurlijke en emotionele hulpbronnen en laat zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme.
Een bezoek aan de Tear Farm duurt ongeveer 10 minuten per persoon.