Introdans & Krisztina de Châtel
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
za 08.03.25
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
Introdans & Krisztina de Châtel
za 08.03.25
Introdans & Krisztina de Châtel
Introdans herneemt de monumentale dansvoorstelling Typhoon (1986) van choreograaf Krisztina de Châtel. Begeleid door de kabbelende pianoklanken van Simeon ten Holt’s Canto Ostinato bereiden de dansers zich voor op wat komen gaat. Ze hangen uit het lood alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen klieven door de lucht. Ze zijn klaar voor de strijd.
Voor de voorstelling werkte de Châtel samen met beeldend kunstenaar Peter Vermeulen. Het centrale thema in zijn werk is het omzetten van energie in bewegende en geluid producerende beelden. Voor Typhoon werkte hij het idee uit om de dansers een regelrechte confrontatie aan te laten gaan met de onberekenbare krachten van de wind. Hij plaatste daarvoor drie windmachines die in kracht kunnen variëren van een lichte bries tot een flinke storm.
Dans, Language no problem,
Dans, Language no problem
Introdans is gekend om haar inspirerende danskunstenaars uit de hele wereld waarmee zij hoogstaand repertoire op wereldberoemde podia presenteren. Waardevol danserfgoed naast vernieuwende creaties. Eigentijdse stijlen voor een brede smaak en een groot publiek. Vanuit deze kunst verbinden zij mensen met hun verbeeldingsvermogen en eigen danskracht. Emoties worden invoelbaar, een rijke beleving!
“Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen” – Roel Voorintholt (artistiek directeur Introdans)
Choreograaf Krisztina de Châtel weet telkens opnieuw te boeien met haar unieke, energieke dans vol minimalistische en wiskundige bewegingen. De succesvolle reprises van Thron (2017) en Pulse (2019) en het monumentale Föld (2022) laten zien hoe haar voorstellingen telkens weerklank vinden bij een nieuwe generatie kijkers. Haar voorstellingen draaien rond contrasten en confrontaties: kwetsbare menselijke lichamen staan tegenover natuurelementen als wind, aarde en water, of de imposante ruimte van een kerkgebouw of machineloods. In het lichaam zelf woedt ook een strijd: tussen passie en beheersing, tussen individuele vrijheid en de anonimiteit en geborgenheid van het collectief.