Ook iets met ons ontwikkelen of een van onze projecten aanvragen voor jouw school of klas? Neem vooral contact met ons op: stuur een e-mail naar [email protected] of bel naar 024 38 16 830.
History Reporters is een compleet pakket van (digitale) modules en buitenschoolse activiteiten, ingebed in het curriculum van de scholen, waarbij archiefonderzoek, filmeducatie en geschiedenisonderwijs centraal staan. Het talent, de ontwikkeling en de belevingswereld van de leerling vormen het uitgangspunt voor de (praktijk)lessen, presentatiemomenten in het filmtheater en de visuele eindproducten.
Geen lange teksten, onduidelijke begrippen of duizelingwekkende jaartallen maar échte verhalen. Rechtstreeks van degene die ze heeft ervaren. Dat is de kracht van mondelinge geschiedenis. Het History Reporters project daagt leerlingen uit om aan de slag te gaan met de geschiedenis van hun omgeving, door gebruik te maken van het medium film.
Zoals je misschien al verwacht, is dat niet het hele verhaal. Ook in het verhaal dat wij vertellen bestaan verschillende perspectieven. Zo is er het perspectief van de leerling, die met de veelgebruikte mediabronnen haast elke dag geïnformeerd wordt door film(pjes). Zij krijgen de mogelijkheid om creatief aan de slag te gaan met film en komen door dit medium in aanraking met mondelinge geschiedenis. En dan is er natuurlijk de leerkracht, die voorafgaand van het traject het lespakket opgestuurd krijgt en na enkele lessen samen met de klas een workshop film gaat volgen bij LUX, om vervolgens aan het einde van het traject samen met een hoop trotse leerlingen over de rode loper het filmhuis binnen te lopen.
De workshop bij LUX kan flexibel worden ingezet en dient als leerzame inspiratiebron voor de leerlingen, zodat hun uiteindelijke documentaire een eindproduct is waar ze trots op zijn.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticpatie en het Prins Bernard Cultuurfonds. History Reporters is tot stand gekomen in samenwerking met de HAN lerarenopleiding Geschiedenis, NSG Groenewoud, OBC Bemmel en het Regionaal Archief Nijmegen.